تکنیک HARD

تکنیک HARD: انتخاب اهداف سخت، شما را به موفقیت نزدیک می‌کند؟

چرا برخی افراد به همه اهدافشان می‌رسند اما برخی دیگر همواره در جا می‌زنند و به جایی نمی‌رسند؟ شاید لازم باشد پاسخ این سوال را در هدف‌گذاری آن‌ها جستجو کنیم، آن موقع است که متوجه می‌شویم افراد موفق اهداف سخت (HARD) دارند! یا بهتر بگوییم با تکنیک HARD در هدف‌گذاری آشنا هستند.

در این مقاله از مجله بوکاپو می‌خواهیم درباره تکنیک هارد بیشتر بدانیم؛ با مبدع این ایده آشنا شویم و اصول هدف‌گذاری مطابق این تکنیک را بیاموزیم. پس اگر شما هم می‌خواهید با جدیّت بیشتری اهدافتان را دنبال کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مبدع تکنیک HARD چه کسی است؟

مارک مورفی (Mark Murphy) مدیر، مدرس رهبری سازمانی و نویسنده‌ آمریکایی است که برای اولین بار این تکنیک را در کتاب پرفروش اهداف سخت (HARD Goals) معرفی کرد.

مورفی بنیانگذار موسسه مشاوره‌ای و تحقیقاتی، هوش رهبری است و برای مخاطبان خود که عمدتاً مدیران عامل، مدیران اجرایی و رهبران شرکت‌های بزرگ هستند، علم رهبری و مدیریت را تدریس می‌کند.

مارک مورفی مدیر و نویسنده‌ آمریکایی است که برای اولین بار تکنیک HARD را معرفی کرد.

او به پاس فعالیت‌های خود برنده جوایز متعددی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه «انجمن مدیریت مالی بهداشت و درمان» اشاره کرد که به دلیل تحقیقاتش درباره اثر وضعیت اقتصادی بیمارستان‌ها بر روی مرگ‌ومیر بیماران به وی اعطا شد.

مراحل تکنیک HARD چه هستند؟

حالا وقت آن شده است که با مفهوم و مراحل تکنیک هارد آشنا شویم. مورفی در کتاب اهداف سخت، ایده‌ای را مطرح می‌کند که در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ در یک کلام باید بگوییم او معتقد است معمولاً هر چه هدف سخت‌تر باشد احتمال دستیابی به آن بیشتر است.

در توضیح این ایده کمی غیرمعمول، باید گفت مورفی معتقد است بیشتر اهدافی که مردم برای خود تعیین می‌کنند، اهدافی هستند معمولی و نه‌چندان مهم. این مسئله باعث می‌شود آن‌ها نسبت به تلاش کردن برای دستیابی به هدف چندان ترغیب نشوند.

در واقع این اهداف به اندازه کافی برانگیزاننده نیستند و میل به تلاش، حرکت و پیروزی را در افراد ایجاد نمی‌کنند. مورفی معتقد است اگر اهداف دشواری را برگزینید که رفاه و بهبود وضعیت زندگی شما واقعاً حیاتی باشند، این اهداف بلندپروازانه شما را به چالش می‌کشند و بر ذهنتان تسلط می‌یابند.

خلاصه کتاب چطور شروع کنم؟
تعیین اهداف ارزشمند و ساخت بهترین روش برای دستیابی به آن‌ها
مایکل بانگی استانیر
در ۳۸ دقیقه مطالعه کنید
مشاهده کتاب چطور شروع کنم؟

بر این اساس مورفی ۴ ویژگی کلیدی را برای اهدافی که برای خود تعیین می‌کنیم مشخص کرده است که در واقع همان گام‌ها و مراحل این تکنیک را تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب اهداف ما باید

H: Heartfelt = خالصانه

A: Animated = زنده

R: Required = ضروری

D: Difficult = دشوار

باشند.

برخاسته از دل

اولین گام تکنیک HARD یا اولین ویژگی یک هدف خوب این است که خالصانه و برخاسته از اعماق قلب شما باشد. در واقع یک هدف خوب، هدفی است که واقعاً از صمیم قلب خود بخواهید به آن دست یابید و آن را بر اساس منطق و احساس خود برگزیده باشید.

اولین گام تکنیک HARD انتخاب اهداف خالصانه است.

بنابراین اگر شما بخواهید به هدفی برسید که به خاطر رضایت خانواده و دوستان انتخابش کرده‌اید یا صرفاً به خاطر جلب توجه مدیرتان به دنبال این هدف هستید، احتمال رسیدن شما به این کم است. علت این امر به بحث انگیزه برمی‌گردد.

آنچه تعیین‌کننده خالصانه بودن هدف است، انگیزه‌های ماست. انگیزه‌های بیرونی و درونی ما را به سمت هدفمان می‌کشانند. برای اینکه ما بتوانیم به هدفمان نزدیک شویم، این دو نوع انگیزه باید با یکدیگر به تعادل برسند و ترکیب این دو باعث دستیابی به هدف خواهد شد.

به طور خلاصه وقتی انگیزه‌های درونی و بیرونی در کنار یکدیگر، میل به دستیابی را در شما بیدار کنند، آن هدف شما را بر سر ذوق خواهد آورد و خواهید توانست با چالش‌های رسیدن به آن مواجه شوید.

اگر برای شروع حرکت به سمت اهداف خود، دچار تعلل و عدم انگیزه هستید، مطالعه کتاب انگیزه شروع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خلاصه کتاب انگیزه شروع
چطور حتی وقتی برایمان سخت است، شروع کنیم!
جیسون ووماک
در ۱۷ دقیقه مطالعه کنید
مشاهده کتاب انگیزه شروع

زنده و پویا

گام دوم تکنیک HARD، زنده بودن هدف است. به این معنا که شما باید بتوانید تمام ابعاد مختلف هدفتان را در ذهن خود مجسم کنید و به عبارتی تصویری زنده و روشن از آن داشته باشید.

اهدافی که از این ویژگی برخوردارند در واقع در ذهن شما شفاف و روشن هستند. شما می‌دانید وقتی به آن هدف برسید چه احساسی خواهید داشت و اگر به آن دست نیابید چه چیزی را از دست می‌دهید.

مغز ما انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که به محرک‌ها و تحریک‌های بصری بهتر پاسخ می‌دهد. ما تصاویر را بهتر از واژگان به یاد می‌آوریم.

بنابراین وقتی می‌خواهید به سمت اهدافتان گام بردارید باید آن‌ها را به تصاویری زنده تبدیل کنید و از قدرت تخیل خود نیز بهره بگیرید. حتی می‌توانید اهداف خود را به روی کاغذ بیاورید و تابلو یا کلاژ از آن‌ها بسازید. دیدن این تصاویر عزم شما را برای حرکت به سمت هدف تقویت می‌کند.

تصویرسازی درباره اهداف دستیابی به آنها را ساده تر می کند

تحقق ضرورت‌ها با تکنیک HARD

سومین ویژگی اهداف در تکنیک هارد، ضروری بودن آن‌هاست. حتماً افرادی را دیده‌اید که سال‌هاست منتظر رسیدن شنبه‌ای هستند که قرار است ورزش کردن یا رژیم گرفتن را آغاز کنند. شنبه‌ای که هیچ وقت نمی‌رسد!

هدف شما باید آنقدر ضروری باشد که گویی مرگ و زندگی شما در گرو آن است. اگر هدف شما برایتان ضرورت و فوریت نداشته باشد، بارها و بارها آن را به تعویق خواهید انداخت و از کوشیدن برای آن طفره خواهید رفت.

از سوی دیگر همین تعلل و طفره رفتن می‌تواند بر روی شادی و رضایت شما تأثیر منفی داشته باشد. دقیقاً مانند افراد چاقی که تعلل آن‌ها در کاهش وزن، باعث آسیب دیدن سلامتی آن‌ها می‌شود.

برای رهایی از این چرخه باید:

  • به آسیب‌ها و هزینه‌های به تعویق انداختن و تعلل در رسیدن به هدف فکر کنید.
  • منافع و مزایای رسیدن به هدف را مجسم کنید.
  • گام‌های کوچک در مسیر هدف طراحی کنید.
  • موانع رسیدن به هدف را تا حد ممکن کاهش دهید.

خلاصه کتاب راهنمای درمان اهمال‌کاری می‌تواند به شما کمک کند از این دام رها شوید.

خلاصه کتاب راهنمای درمان اهمال کاری
اهمال کاری یک انتخاب است
مونیکا رامیرز باسکو
در ۵۱ دقیقه مطالعه کنید
مشاهده کتاب راهنمای درمان اهمال کاری

کمی کمال‌گرا باشید

در نهایت چهارمین مرحله تعیین هدف در تکنیک HARD، تعیین اهداف دشوار است. همه ما وقتی می‌خواهیم مهم‌ترین دستاوردهایمان را نام ببریم، احتمالاً از دشوارترینشان نام می‌بریم.

معمولاً دستاوردهایی مایه مباهات ما هستند که دستیابی به آن‌ها در گرو کسب مهارت‌های جدید، رویارویی با موانع متعدد و تلاش شبانه‌روزی بوده است.

تعیین اهداف سخت باعث می‌شود در شما نوعی حس رقابتی و برتری‌طلبی شکل بگیرد که در واقع شما را به پیش می‌راند. از سوی دیگر سختی‌های این مسیر توانایی‌های پنهان شما را آشکار می‌کند.

اهداف دشوار باعث می‌شوند:

  • تمام توجهتان را روی یک کار متمرکز کنید
  • به دنبال یادگیری و افزایش مهارت‌هایتان باشید
  • تمام توان خود را به کار ببندید
  • احساس ارزشمندی داشته باشید

در نهایت می‌توان گفت هدف‌گذاری با استفاده از تکنیک هارد، انتخاب اهدافی خالصانه را در پی دارد که از اعماق قلبتان به آن‌ها تمایل دارید، می‌توانید آن‌ها را مجسم نمایید، ضرورت آن‌ها را در زندگی احساس می‌کنید و به اندازه کافی و معقول دشوار هستند و شما را به چالش می‌کشند.

سخن آخر

تکنیک HARD که مارک مورفی برای اولین بار آن را معرفی کرد، به معنای انتخاب اهداف خالصانه (Heartfelt)، زنده (Animated)، ضروری (Required) و دشوار (Difficult) است. با این شیوه به اهداف خود برسید و آهسته و پیوسته، در مسیر موفقیت قدم بردارید.

سوالات متداول
هدف‌گذاری با تکنیک HARD چه مراحلی دارد؟

اهدافی که بر اساس تکنیک HARD انتخاب می‌شوند باید خالصانه (Heartfelt)، زنده (Animated)، ضروری (Required) و دشوار (Difficult) باشند.

ایده هدف گذاری با تکنیک HARD از کیست؟

مارک مورفی، بنیانگذار موسسه LeadershipIQ، نویسنده و مشاور مدیریت، در کتاب اهداف سخت برای اولین بار این ایده را مطرح ساخت.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

2 دیدگاه برای “تکنیک HARD: انتخاب اهداف سخت، شما را به موفقیت نزدیک می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *