مهارت حرف زدن

با تقویت مهارت حرف زدن همه نگاه‌ها را به خود جلب کنید (۲۶ تکنیک)

از صحبت‌کردن متنفرید؟ دوست ندارید با صدای بلند در یک جمع دو‌سه‌نفره صحبت کنید؟ سخنرانی در جمع که اصلاٌ حرفش را نزن! از طرفی افراد زیادی را می‌بینید که خوش‌صحبت هستند؛ اعتمادبه‌نفس بالایی برای صحبت در جمع دارند و مهارت حرف زدن آن‌ها بیست است!

شما ممکن است گاهی در دلتان آرزو کنید که کاش مثل آن‌ها بودید. خوب اینجاست که باید مچ خود را بگیرید. شما فقط چون به‌اندازه کافی برای صحبت‌کردن مهارت ندارید، از آن فراری هستید.

اگر بتوانید این مهارت را کسب کنید، احتمالاً به یکی از افرادی تبدیل خواهید شد که چه در یک جمع دو‌ یا سه نفره و چه در یک جمع هزار نفره همه گوش‌ها به سمت شما خواهد بود.

آن روز نه‌تنها از صحبت‌کردن فراری نیستید، بلکه از صحبت‌کردن خود لذت می‌برید. آیا دوست دارید هر چه زودتر به این دستاورد برسید؟ پس ادامه این مقاله از مجله بوکاپو را از دست ندهید.

مهارت حرف زدن

خوب صحبت‌کردن یک مهارت محسوب می‌شود. مهارت حرف‌زدن می‌تواند به شما کمک کند تا:

  • انسان تأثیرگذاری باشید
  • در محیط کار تعامل خوبی با همکاران داشته باشید
  • مذاکره‌کننده خوبی باشید
  • فردی خوش‌بیان باشید
  • در تمام مکالمات اعتمادبه‌نفس خوبی داشته باشید
  • در هر جمعی حتی در بین افراد غریبه به خوش‌صحبت‌ترین فرد حاضر در آن جمع تبدیل شوید

خبر خوبی که وجود دارد این است که شما قرار نیست حتماً از بدو تولد یک سخنران خوب یا یک فرد خوش‌بیان باشید. شما می‌توانید با انجام چند تکنیک به فردی تبدیل شوید که صحبت‌کردن با شما لذت‌بخش است و حس خوبی به دیگران می‌دهد.

طریقه صحبت کردن با دیگران

آیا زمانی که شروع به صحبت می‌کنید، دیگران دور شما جمع می‌شوند یا از دور شما فرار می‌کنند؟ نحوه صحبت‌کردن شما می‌تواند باعث آزار دیگران شود یا حتی به دیگران آرامش دهد.

اگر می‌خواهید یک مکالمه خوب با دیگران داشته باشید و مهارت حرف زدن خود را تقویت کنید، از نکته‌های زیر غافل نشوید؛ اما قبل از آن به شما پیشنهاد می‌کنیم به خلاصه کتاب چگونه با هرکسی صحبت کنیم در بوکاپو نیز سر بزنید.

  • به چشمان طرف مقابل خود نگاه کنید
  • لبخند به لب داشته باشید
  • تند صحبت نکنید
  • مهارت‌های ارتباط مؤثر خود را توسعه دهید
  • اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید
  • در حین عصبانیت صحبت نکنید
  • قبل از شروع صحبت، فکر کنید و افکار خود را سامان دهید
  • اصل مطلب را بگویید
  • از آشناترین کلمات استفاده کنید و ساده حرف بزنید

هر مکالمه‌ای دو سو دارد. مهارت خوب حرف زدن فقط به‌معنای صحبت‌کردن نیست. شما باید بتوانید خوب هم بشنوید. اگر می‌خواهید یک شریک خوب برای مکالمه با افراد باشید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

همراه با تفکر و بادقت گوش کنید

  • گوش‌دادن به صحبت‌های دیگران مثل حرف‌زدن، به علاقه و توجه واقعی نیاز دارد. اگر به اندازه کافی توجه نداشته باشید، بسیاری از حرف‌ها را فراموش خواهید کرد.

با دقت گوش کنید

با چشم، گوش کنید

  • از چشم خود برای گوش‌کردن استفاده کنید. چهره فرد گوینده می‌تواند پیام‌های زیادی به شما منتقل کند. حالت چهره می‌تواند به شما بگوید که فرد درحال شوخی است یا جدی صحبت می‌کند؛ موضوع مورد بحث برایش دردناک یا لذت‌بخش است.

گوشی تلفن را کنار بگذارید

  • شما ممکن است تصور کنید، جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌توانید چند کار را همزمان با هم انجام دهید. اما لطفاً این گزاره را هنگام مکالمه با دیگران کنار بگذارید.

برای تقویت مهارت حرف زدن خود چه زمانی که خودتان می‌خواهید حرف بزنید و چه زمانی که می‌خواهید به حرف دیگران گوش دهید، گوشی تلفن را کنار بگذارید.

روشهای خوب صحبت کردن

تقربباً اکثر افراد دوست دارند بتوانند خوش‌بیان و خوش‌صحبت باشند. زمانی که بتوانید با اعتمادبه‌نفس و به‌صورت واضح صحبت یا سخنرانی کنید، هم خودتان و هم دیگران از صحبت‌کردن با شما لذت می‌برند.  با دانستن ترفندهای زیر می‌توانید به‌خوبی با دیگران صحبت کنید.

تمرکز روی احساسات به جای تمرکز روی کلمات

یکی از راه‌هایی که مهارت خوب حرف زدن شما را نشان می‌دهد، این است که بتوانید حین حرف‌زدن، احساسات را به‌خوبی منتقل کنید. به جای این که بیشتر روی کلمات تمرکز داشته باشید، به نحوه بیان خود فکر کنید.

برای مثال اگر قرار است درباره یک مسئله جدی صحبت کنید، سرعت خود را کم کنید یا حین تعریف یک داستان هیجان‌انگیز سرعت خود را بیشتر کنید و برای یک مسئله ناراحت‌کننده، غم خود را نشان دهید.

زبان بدن

به زبان بدن خود فکر کنید؛ برای مثال زمانی که سعی می‌کنید کلمات درستی انتخاب کنید، سرعت مناسبی دارید، لحن خوبی دارید و…، اما بدنتان بی‌قرار است، شما به‌عنوان یک فرد خوش‌صحبت که مهارت حرف زدن خوبی دارد، شناخته نمی‌شوید.

فردی مضطرب نشان داده می‌شوید که سعی می‌کند بیان خوبی داشته باشد. زبان بدن مقوله بسیاری مهمی است که می‌توانید خلاصه کتابی با همین نام را در بوکاپو مطالعه کنید.

خلاصه کتاب زبان بدن
تجربیات مامور سابق FBI برای کشف حقیقت از طریق خواندن زبان بدن
جو ناوارو
در ۱۹ دقیقه مطالعه کنید
مشاهده کتاب زبان بدن

عدم استفاده از کلماتی مثل «ام»

سعی کنیدحین صحبت‌کردن از کلماتی مثل «امم»، «آآ» و… استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از این کلمات باعث می‌شود توجه فرد مقابل خود را از دست بدهید. زیرا او گمان می‌کند شما از گفته‌های خود مطمئن نیستید و این موضوع مهارت خوب حرف زدن شما را زیر سؤال می‌برد.

نحوه ایستادن

سعی کنید خیلی صاف بایستید. نحوه ایستادن و نشستن شما نه‌تنها روی اعتمادبه‌نفس و ظاهر شما تأثیر می‌گذارد، بلکه روی تنفس و کنترل صدای شما نیز مؤثر است.

حرکت به‌جا

نه خیلی زیاد حرکت کنید و نه خیلی بی‌حرکت بمانید. حرکت زیاد حواس مخاطب را پرت می‌کند و عدم تحرک حوصله او را سر می‌برد. سعی کنید تعادل را حفظ کنید. زمانی که در حال ارائه یک کنفرانس هستید و می‌خواهید روی یک نکته مهم تأکید کنید، حرکت نکنید.

مهارت خوب حرف زدن چگونه به دست می‌آید؟

شما می‌توانید با انجام کارهایی مهارت حرف‌زدن خود را تقویت کنید. انجام ۳ کار زیر در این مسیر به شما کمک می‌کند.

صدای خود را ضبط کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای این که بتوانید مهارت حرف زدن خود را ارزیابی کنید این است که زمانی که صحبت می‌کنید، صدای خود را ضبط کنید و بعد به آن گوش کنید. این گونه می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.

ضبط صدا به مهارت حرف زدن کمک می کند

به دیگران گوش کنید

به افرادی که خوب حرف می‌زنند، توجه کنید و ببینید آن‌ها چگونه عمل می‌کنند. می‌توانید در رویدادهایی که شامل سخنرانی است شرکت کنید یا ویدئو افرادی که به خوش‌صحبتی معروف هستند، در اینترنت مشاهده کنید.

یکی از ویدئوهای پرطرفدار در این زمینه تدتاک‌ها هستند. خلاصه کتاب به زبان تد برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند این اطلاعات را از طریق مطالعه به دست آورند، پیشنهاد می‌شود.

زیاد مطالعه کنید

اگر می‌خواهید به مهارت خوب حرف زدن دست پیدا کنید، سعی کنید مطالعه زیادی داشته باشید. خواندن باعث می‌شود دانش شما زیاد می‌شود و با ساختار جملات آشنا ‌شوید. همچنین به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک می‌کند.

چطور هنگام صحبت در جمع استرس خود را کنترل کنیم؟

یکی از موانعی که باعث می‌شود افراد نتوانند به‌خوبی صحبت کنند، ترس آن‌ها از صحبت‌کردن در جمع و سخنرانی‌کردن است. با وجود این ترس و استرس به نظر نمی‌رسد بتوان با راهکارهای بالا به‌خوبی در جمع صحبت کرد. شما باید بتوانید ابتدا این ترس و استرس را کنترل کنید.

چگونه در جمع خوب صحبت کنیم؟ (۱۰ نکتهٔ مهم و کاربردی) پیشنهاد مطالعه: چگونه در جمع خوب صحبت کنیم؟ (۱۰ نکتهٔ مهم و کاربردی)

قبل از هر چیز دلیل این استرس را پیدا کنید. برای مثال ممکن است این استرس ناشی از اختلالات اضطرابی باشد که با درمان آن ممکن است نصف راه را بروید.

بااین‌حال اگر هنوز دلیل اصلی را نمی‌دانید، ولی می‌خواهید استرس خود را در جمع کنترل کنید تا به مهارت حرف زدن شما خللی وارد نشود، کارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند:

نفس عمیق بکشید

اگر قرار است یک سخنرانی انجام دهید، قبل از رفتن روی سکو و حین سخنرانی، چند نفس عمیق بکشید. این کار به آرامش شما کمک می‌کند. سعی کنید نفس‌گیری درست را یاد بگیرید. نفس‌گیری اشتباه می‌تواند باعث شود دچار لرزش صدا شوید و این به استرس شما منجر شود.

یک شروع خوب داشته باشید

زمانی که می‌خواهید سخنرانی خود را شروع کنید در همان ابتدای کار سعی کنید سخنرانی خود را با صدای بلند و همراه با اعتمادبه‌نفس آغاز کنید. آرام صحبت‌کردن در شروع می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را در ادامه کار کاهش دهد و مهارت خوب حرف زدن شما را زیر سؤال می‌برد.

آب بنوشید

هنگام سخنرانی مقداری آب در کنار خود بگذارید تا در وسط صحبت‌هایتان کمی آب بنوشید. نوشیدن آب را در طول روز نیز فراموش نکنید.

آب نوشیدن به کنترل استرس کمک می کند

با حضار ارتباط برقرار کنید

برای آن که مهارت حرف زدن خود را به رخ بکشید، سعی کنید حضار را با موضوع مورد بحث درگیر کنید. این کار به کاهش استرس شما کمک می‌کند. همچنین سعی کنید با آن‌هاارتباط چشمی برقرار کنید.

خودتان باشید

سعی نکنید در حین سخنرانی ادای شخص دیگری را درآورید. زمانی که سعی می‌کنید از دیگران کپی کنید، می‌تواند روی کیفیت سخنرانی شما تأثیر بگذارد و باعث استرس شما می‌شود.

مهارت سخنرانی در جمع فقط محدود به کنترل استرس نمی‌شود. این تنها بخشی از موضوع را پوشش می‌دهد. سخنرانی به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد که می‌توانید با بخشی از این مهارت‌ها در خلاصه کتاب هنر سخنرانی در جمع در بوکاپو آشنا شوید.

سخن آخر

ما حدود ۳۰ درصد از زمان بیداری خود را به حرف‌زدن اختصاص می‌دهیم؛ بنابراین مهم است که به این توجه داشته باشید که یک‌سوم از روز خود را با چه کیفیتی سپری می‌کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که شما قرار نیست یک شبه مهارت حرف‌زدن خود را تقویت کنید. این اتفاق قرار است با تمرین و به‌تدریج به دست آید. اگر انجام همه کارهای بالا با هم برایتان سخت است، ایرادی ندارد، از آسان‌ترین آن شروع کنید.

با این توصیف شما کدام یک از این کارها را برای شروع تقویت مهارت حرف زدن انتخاب می‌کنید؟ کدام یک برای شما آسان‌تر است؟ فکر می‌کنید انجام این کارها تا چه اندازه می‌تواند به شما کمک کند؟

سوالات متداول
مهارت خوب حرف زدن چگونه به دست می‌آید؟

زیاد مطالعه کنید. صدای خود را ضبط کنید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. از نحوه صحبت‌کردن دیگران یاد بگیرید. به زبان بدن خود توجه کنید. در حین حرف‌زدن، نه زیاد حرکت کنید و نه کامل بی‌حرکت بمانید. متناسب با کلام خود از هیجانات مختلف استفاده کنید و... .

چطور هنگام صحبت در جمع استرس خود را کنترل کنیم؟

نفس عمیق بکشید. سخنرانی خود را با صدای بلند شروع کنید. آب بنوشید. حضار را درگیر صحبت‌های خود کنید. از نحوه سخنرانی دیگران کپی‌برداری نکنید و... .

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *